Odporność – 4 sposoby na jej wzmocnienie

odpornosc

Katar, kaszel, ból gardła to najczęstsze objawy przeziębienia. Kto ma dzieci, ten ma pewnie już dosyć jesiennych przeziębień. Deszczowa pogoda i niskie temperatury sprawiają, że my i nasze pociechy  jesteśmy częściej podatni na infekcje, a nasza odporność spada. 

Co robić, żeby  wzmocnić odporność? 

Jest na to kilka sposobów i warto je stosować nie tylko w okresie jesienno-zimowym, ale przez cały rok :)

1. PRAWIDŁOWA DIETA Dieta powinna być  urozmaicona i dobrze zbilansowana. Jedzmy  zdrowo i wzbogacajmy nasze posiłki  o świeże warzywa i owoce. Oczywiście najlepsze są te sezonowe. W menu powinny się też znaleźć produkty bogate w witaminę:

- C (papryka, brokuły, natka pietruszki czy szpinak),

- A (czerwone i żółte owoce, marchew, dynia, zielone warzywa, mleko i jego przetwory),

- E (nasiona słonecznika, pieczywo pełnoziarniste, soja, brokuły, orzechy laskowe, oleje słonecznikowy i rzepakowy),

i kwasy Omega-3 (tłuste ryby, orzechy, olej lniany).

Pamiętajmy o śniadaniu, które jest podstawowym posiłkiem dnia i dostarcza nam zastrzyk energii na cały dzień. Jesienią serwujmy ciepłe potrawy z użyciem rozgrzewających ziół i przypraw. Wskazany jest czosnek, kurkuma, imbir, goździki czy chili. Ziemniaki warto zastąpić od czasu do czasu kaszą gryczaną, jaglaną czy ryżem pełnoziarnistym.  

2. AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA My mamy powinnyśmy wychodzić codziennie na spacerek z naszymi dziećmi, oczywiście jeśli tylko pogoda nam na to pozwoli.  Ruch na świeżym powietrzu i uprawianie sportów są  jak najbardziej polecane. Już półgodzinny spacer sprawi, że poczujemy się lepiej, dotlenimy się i zadbamy o formę. Ubierajmy się na cebulkę tak, żeby unikać przegrzania czy wychłodzenia organizmu dotyczy to przede wszystkim naszych pociech.

3. ODPOCZYNEK  I SEN Zadbajmy o odpoczynek i relaks, który ma pozytywny  wpływ na nasz układ odpornościowy. Spokojny sen w odpowiedniej ilości również jest bardzo ważnym elementem, tak samo jak właściwe odżywianie czy ruch. Unikajmy stresów – tak powtarza mi wciąż mój lekarz.  Wiem, że to jest praktycznie niemożliwe, bo żyjemy w czasach, gdzie stres towarzyszy nam bardzo często. Spróbujmy jednak nie denerwować się, a uchroni nas to przed wieloma chorobami. 

4. NATURALNE METODY WSPOMAGANIA ODPORNOŚCI Tak jak pisałam już wcześniej, warto wprowadzić do jadłospisu czosnek, cebulę, ponieważ mają one właściwości bakteriobójcze. Nie od dziś wiemy, że miód, sok z malin, czarnego bzu, brzozy, domowy rosołek również mają zbawienny wpływ na nasz organizm. Więcej o darach matki natury możecie przeczytać TUTAJ.

Profilaktyka i stosowanie się do zasad zdrowego stylu życia pomogą wzmocnić nasze organizmy, bo przecież lepiej zapobiegać niż leczyć.

Kochani zadbajmy więc o siebie, nasze rodziny i nie dajmy się jesiennym przeziębieniom. 

A Wy jakie macie sposoby na wzmocnienie odporności?

17 comments on “Odporność – 4 sposoby na jej wzmocnienie
  1. Wszystko to co napisałaś. Co do czosnku trzeba jednak uważać żeby nie przeholować w drugą stronę. Mój luby w ten sposób podrażnił sobie kiedyś żołądek i długo cierpiał :)
    Ja oczywiście jestem zwolenniczką naturalnych składników (miód, cytryna, pokrzywa). W lodówce mam jeszcze resztkę soku z pokrzywy w proporcji pół na pół z miodem. Genialne źródło żelaza jeśli ktoś mam problem z przyswajaniem szczerze polecam! Dla dorosłych polecam również nalewkę z bursztynu. Można dodawać łyżeczkę do herbaty – przeciwdziała przeziębieniom i grypie. Ma jeszcze wiele innych właściwości :) No i oczywiście soki jako bomby witaminowe – oczywiście te robione w domu jak np sok z natki pietruszki i kiwi. Dbanie o odporność nie jest czymś żmudnym, a jak to powiadają – lepiej dźwigać niż ścigać :)
    Pozdrawiam cieplutko!

  2. Ja bym bardzo chciala zeby moja córka brała tran ale ona kategorycznie odmawia ;) mówi że za tłusty i że za duży do połknięcia a nie wiem czy to można zastąpić czymś innym?

    • zamiast tranu może być inny wartościowy olej, a kapsułki mniejsze ma chyba wiesiołek, to znaczy oeparol z olejem z wiesiołka i dobrze na odpornosc dziala bo od kilku miesiecy nic mnie nie zlapalo :)

      • To prawda oeparol jest bardzo dobry, polecany przede wszystkim też dla alergików, jest od 6 roku życia i moja starsza córka suplementuje :)

    • może spróbować w płynie, jest smakowy owocowy i chyba cytrynowy, a ostatnio ukazały się żelki rybki pomarańczowo-cytrynowe firmy Mollers. Warto spróbować :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>